989133103039+   
989138176680+  مهندس خجسته نیا
905551099551+ 

 
اصفهان،خیابان بزرگمهر، خیابان هشت بهشت غربی،ابتدای گلزار جنوبی
منوی سایت
آمار بازدید سایت
  • کل بازدید : 1280636
  • بازدید امروز : 82
  • بازدید دیروز : 526
  • بازدید این ماه : 14862
  • بازدید ماه قبل : 24450
  • آخرین بازدید : جمعه 10 فروردین 1403 (05:31)
سخن روز

فکر خوب معمار و افریننده است.

کاهش سود بانک بانك مركزي روز گذشته موضوع تثبت نرخ سود بانكي را بالاخره طي بخشنامه‌اي به بانكها اعلام كرد؛ البته قرار نيست به اين زودي نرخ‌ها كاهش يابد بلكه از روز گذشته كه اين مصوبه ابلاغ شده است، بانكها ۱۲ روز فرصت دارند تا ابلاغيه را به شعب خود ارسال كرده و زمينه‌سازي‌هاي لازم را براي آن صورت دهند. به همين دليل بود كه اجراي آن براي اين مدت زمان به تعويق افتاد تا همه زيرساختهاي لازم فراهم شود. 
البته اين مهلت دوازده روزه در شرايطي تعيين شده است كه يك بار ديگر، كاهش نرخ سود بانكي طي ماههاي اخير در بازار بانكي كشور تجربه شده و البته بعد از گذشت مدتي، عملا به بن‌بست رسيد و بانكها رويه خود را در پيش گرفتند؛ به خصوص اينكه به گفته مراجع نظارتي ، بسياري از بانكها با مشكلات جدي مواجه هستند و اگر قرار بر اين باشد كه سپرده گذاران متاثر از كاهش نرخ سود بانكي، سپرده هاي خود را جابجا كرده يا احيانا به رقباي قيمت‌شكن بانكهاي سالم بسپارند، باز هم اين پروژه به شكست مي‌انجامد. 
در اين ميان بانك مركزي البته با لحن قاطعانه‌اي مي‌گويد كه اين بار مثل هميشه نيست و قرار است به شدت با بانكهاي متخلف برخورد شود؛ اما تجربه نشان داده كه بالاخره، اگر بانكي بخواهد از شرايط و ضوابط تعيين شده از سوي سياستگذار پولي و بانكي عدول كند، شايد مشمول جرايم نقدي شود يا شايد هم وضعيت بدتري برايش از سوي بانك مركزي رقم بخورد، اما به هرحال موضوع آن قدر سختگيرانه نيست يا حداقل نبوده است كه بانكهاي متخلف را تهديد كند و آنها را به شرايطي سوق دهد كه دست از نرخ شكني بردارند. اما روي ديگر سكه فارغ از نظم و انضباط‌هايي كه بانك مركزي براي ساماندهي نرخ سود بانكي دنبال مي كند، رفتار سپرده‌گذاران است كه بايد آن را به دقت رصد كرد؛ چراكه در نهايت، آنها هستند كه تصميم مي‌گيرند كه پول خود را به كدام بانك بسپارند و در تداوم آن، رفتار بانكها با نرخ سود بانكي را نيز معين مي كنند؛ به اين معنا كه اگر مردم با نرخ ۱۵ درصدي سپرده‌هاي يكساله بانكها كه بانك مركزي مصوب كرده است، كنار بيايند، گام موثري در توفيق اين حركت براي كاهش نرخ سود برداشته مي شود؛ اما اگر آنها بخواهند رفتاري از خود بروز دهند كه منجر به كاهش منابع بانكها و شعب آنها شود، به طور قطع بايد تا حد زيادي منتظر بود كه كاهش نرخ سود بانكي شكست بخورد. پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي در خصوص رفتار احتمالي بانكها براي دور زدن نرخ سود بخشنامه شده از سوي بانك مركزي، مي گويد: بانك مركزي با هر گونه دور زدن بخشنامه جديد نرخ سود بانكي، افتتاح حساب جداگانه براي واريز سود بيشتر و يا پرداخت سود موثر بالاتر از نرخ مصوب برخورد خواهد كرد، گفت: حسن اجراي اين مصوبه را به شدت زير نظر داريم. 
وي ادامه مي‌دهد: هيچ يك از بانكها حق ندارند نرخي بالاتر از مصوبه شوراي پول و اعتبار و بخشنامه جديد بانك مركزي را در سپرده ها اعمال نمايند و در غير اين صورت با برخورد جدي مواجه خواهند شد. تمام اينها در شرايطي است كه سپرده گذاران هم براي خود نظراتي دارند؛ آنها البته كمي از تصميم بانك مركزي براي كاهش نرخ سود سپرده هايشان نگران هستند و معتقدند كه بانك مركزي روندي را در پيش گرفته كه نرخ سود را از همين ۱۵ درصد هم بيشتر كاهش دهد و اين امر شرايط را براي آنها سخت مي كند. يكي از سپرده گذاران نظام بانكي مي گويد: با توجه به شرايط بد اقتصادي، واقعا اگر نرخ سود سپرده كاهش يابد و بانكها بخواهند بصورت مصمم اين ابلاغيه را اجرايي كنند؛ به نظر مي رسد كه شرايط براي معيشت مردم سخت تر شود؛ چراكه برخي تنها راه درآمدشان همين سپرده هاي بانكي است؛ به همين دليل دولت بايد همه شرايط را در اين رابطه در نظر بگيرد؛ يعني شرايطي را فراهم نمايد كه به موازات كاهش نرخ سود سپرده، شرايط اقتصادي بهتر شود. 
وي مي افزايد: مردم اگر شرايط اقتصادي را مساعد ببينند، به طور قطع دلشان نمي خواهد كه سود بالا بگيرند، ولي بايد شرايط را به گونه اي پيش برد كه مردم از اين تصميم دولت ضرر نكنند و تنها عده اي منفعت آن را ببرند. در عين حال يكي ديگر از سپرده گذاران نيز بر اين باور است كه بانكها فقط نرخ سود سپرده را كاهش مي دهند و از سوي ديگر، حاضر نيستند كه نرخ سود تسهيلات را نيز كاهش دهد، بنابراين مردم اين طور ضرر مي كنند؛ به همين دليل از بانك مركزي درخواست مي شود كه بر روي نرخ سود تسهيلات نيز نظارت داشته باشد.
 وي مي گويد: اگر نرخ سود تسهيلات و وام هايي كه بانكها در اختيار مردم قرار مي گيرند نيز كاهش يابد و البته شرايط دريافت تسهيلات نيز سهل تر شود، به طور قطع شايد مردم بتوانند با سرمايه اندكي كه دارند در كنار دريافت وام از بانك، كسب و كاري راه بيندازند و ارتزاق كنند؛ آنگاه ديگر به بانكها براي دريافت سود بيشتر، فشار وارد نمي آورند. به هرحال بايد منتظر ماند و ديد كه از يازدهم شهريورماه كه موعد بانك مركزي با نظام بانكي براي كاهش نرخ سود بانكي است، چه اتفاقي در انتظار نظام بانكي و سپرده گذاران است.